Yogananda – učitelj koji je pokrenuo duhovnu globalizaciju

Yogananda – učitelj koji je pokrenuo duhovnu globalizaciju

Na duhovnom planu globalizacija je počela puno prije nego što su McDonalds-i počeli nicati širom svijeta. Spajanje Istoka i Zapada simbolički je pokrenuto širenjem indijske duhovnosti preko učitelja koji su od tridesetih godina prošlog stoljeća brodovima dolazili do obale Sjedinjenih Američkih Država i nakon toga po raznim gradovima okupljali grupe entuzijasta željnih prosvjetljenja. Vremenom je učitelja i poklonika bilo sve više i više, pri čemu se prenesena poruka razvodnjavala i na kraju pretvorila u egzotični proizvod za široku potrošnju. Svatko tko imalo drži do sebe i svog prakticiranja duhovnosti prije ili kasnije bi došao u kontakt s nečime što je nosilo pečat indijskog podrijetla, bilo da je riječ o yoga asanama, meditaciji, ili pjevanju bhajana. Broj prosvijetljenih indijskih učitelja u Americi rastao je geometrijskom progresijom, a broj prosvijetljenih Amerikanaca ostajao je konstantnom. Jedan od najznačajnijih u najupečatljivijih indijskih učitelja u Americi svakako je bio Paramahansa Yogananda, osoba koja je odigrala ulogu inicijatora kasnije ekspanzije istočne duhovnosti na materijalistički nastrojenom Zapadu. Ključni trenutak se zbio kad je ovaj cijenjeni jogin došao u sklopu indijske delegacije na Kongres religijskih liberala koji se 1920. godine održavao u Bostonu. Njegov govor o jedinstvenosti Boga unutar različitih religija naišao je na sveopće oduševljenje i lansirao ga u neku vrstu duhovne zvijezde. Neposredno nakon tog važnog događaja i prvog kontakta s Yoganandinom odmah je osnovano i udruženje za proučavanje yoge. Svima je bilo jasno da se pokrenulo nešto veliko. Još kao dijete Yogananda je bio obdaren psihičkim moćima te su ga duboko fascinirali sveti ljudi Indije. Njegova knjiga „Biografija jednog jogina“ opisuje njegovu potragu za ostvarenjem Boga i duhovnim učiteljem koji bi ga mogao voditi do tog cilja. Ona opisuje njegove brojne susrete sa indijskim svetim ljudima, od kojih je većina posjedovala nadnaravne moći. Živio je u svijetu u kojem se susretao sa iscjeljenjima putem fotografija i fizičkog kontakta s joginima. Doživio je viziju koja je predvidjela smrt njegove majke, materijalizirao amulet, imao sposobnost materijaliziranja dodatnog tijela, ostvario čudesan oporavak oštećene ruke, te po želji mogao levitirati. U natalnoj karti Yoganande uočljive je da u elementima zemlje i vode ima po samo jedan planet. Njegovo Sunce u Jarcu je jedini zemljani planet, a Uran u Škorpionu jedini vodeni. Ovako usamljeno Sunce kod ljudi stvara potrebu za isticanjem svoje različitosti i potvrđivanjem individualne vrijednosti. Ono vlada Ascedentom i prvom kućom, što samo dodatno naglašava osobnu važnost i izražavanje uzvišenosti. Uran kao usamljenik također se uklapa u priču o osjećaju različitosti od drugih i dodatno naglašava ogromnu potrebu za slobodom. On prikazuje Yoganandu kao osobu koja teško podnosi bilo kakve autoritete i najbolje funkcionira kad sam kreira pravila igre. Uran se nalazi na južnom Mjesečevom čvoru, što bi se u karmičkoj astrologiji tumačilo kao prenošenje spomenutih karakteristika iz prošlih života. Uran je dodatno neaspektiran i na taj način ima problema s uklapanjem u ostatak karte. Yogananda je također bio zainteresiran za obrazovanje. Već sa 24 godine je osnovao svoju prvu školu za dječake u Bengalu. Godinu dana kasnije, Maharađa iz Kasimbazara donirao je njegovoj palači 25 jutara zemlje u Biharu za spomenutu školu koja je sad već dobila i ime Yogoda Satsanga Vidyalaya. Školski raspored je uključivao ne samo standardne predmete, već isto tako i koncentraciju, meditaciju, i poseban set energetskih vježbi za zdravlje. Vrlo brzo nakon toga Yogananda je osnovao i indijsko udruženje Yogoda Satsang. To društvo je uz spomenutu školu imalo i koledž, djevojačku školu, dječji vrtić, glazbenu školu, medicinski dispanzer i koledž homeopatske medicine. Yogananda je vidio jogu, fizičke vježbe i znanstvene studije kao aspekte koji se međusobno prožimaju. Poput brojnih drugih indijskih učitelja koji su došli u Sjedinjene države u dvadesetom stoljeću, Yogananda je došao kao rezultat naredbe svog gurua Sri Yukteswara, koji mu je rekao da „svim ljudima proširi znanje o tehnikama yoge samo-oslobođenja.“ Tu misiju je započeo 1920-e kada je na već spomenutom Kongresu religijskih liberala u Bostonu zablistao punim sjajem. Nakon veličanstvenog prijema puno je putovao duž Amerike držeći predavanja i satove u većini tadašnjih gradova. Paralelno s njegovim dolascima bili su osnivana i udruženja Yoganandinih poklonika. Na prekrasnom imanju u Mount Washingtonu, pored Los Angelesa, sagrađene su posebne zgrade za stanovnike monahe. Yogananda je također osnovao i ašram na imanju u gradu Ecinitasu kraj Pacifičkog Oceana. Hramovi su sagrađeni u Hollywoodu , San Diegu i Long Beachu. Baš kao što sada međunarodne korporacije šire svoja predstavništva po različitim svjetskim državama, tako je i Yogananda s neskrivenim zanosom osnivao središta indijske duhovnosti. U Yoganandinoj natalnoj karti se sjeverni Mjesečev čvor nalazi u Biku i devetoj kući. Ovakva pozicija bi se mogla povezati s duhovnom misijom koja uključuje konkretizaciju ideala. Deveta kuća se istovremeno povezuje i s boravkom u inozemstvu, tako da je Yogananda svoju duhovnu misiju realizirao daleko od mjesta rođenja. U prvoj kući se kod ovog velikog gurua nalazi Hiron. Njega se uvijek povezuje s preuzimanjem uloge mentora i učiteljima drugima. U grčkoj mitologiji je Hiron bio učitelj najvećih junaka koji su k njemu dolazili kako bi stekli znanje potrebno za ostvarivanje svojih kasnijih junačkih poduhvata. Nešto slično ponovio je Yogananda šireći znanje kriya yoge po čitavom svijetu. Yogananda je bio uvjeren da se joga koju je poučavao može naći u svim skriptama i kako je baš ona esencija svih religija. Patanjalijeve izreke smatrao je osnovom duhovnosti i njihovu potvrdu pronalazio u svim svetim spisima, bilo da je riječ o onim istočnim ili zapadnim. Ovaj indijski jogin objašnjavao je povezanost kršćanstva s hinduizmom i pri tome tumačio izreka Isusa i Pavla u kontekstu indijskih učenja, budući je bio uvjeren kako su obojica bili majstori joge. Bio je siguran kako kršćani na Zapadu, kada jednom i joga i kršćanstvo budu ispravno shvaćeni, neće naći ništa kontradiktorno u prakticiranju njegove kriya joge. Yoganandi je bilo sasvim prirodno citirati izreke Starog i Novog zavjeta kao i indijske religijske tekstove. U indijskoj tradiciji vrhunski jogini su umirali u pravom trenutku i svojom voljom. Yoganandin odlazak iz ovog svijeta se dogodio sedmog ožujka 1952. godine. Zabilježeno je kako 20 dana nakon smrti njegovo tijelo nije pokazivalo nikakve znakove raspadanja i pri tome oko sebe širilo miris cvijeća. Kako bi spektakl bio veći, Yoganandino udruženje Self Realization Felowship je citiralo ovjereno pismo direktora mrtvačnice Forest Lawn Memorial Parka kao potvrdu ovog iznimnog fenomena. Izvještaj je popratio znatan publicitet u novinama i magazinima. Na neki način ispadne da je i Yoganandina smrt bila savršena promocija širenja indijske duhovnost. U astrološkim kartama smrt je prikazana osmom kućom. Na vrhu te kuće se kod Yoganande nalazi znak Riba koji donosi nešto neobično i čudesno. Neptun, vladar znaka Riba nalazi se u desetoj kući koja se povezuje s javnošću. Yoganandina smrt popraćena je zanimanjem javnošću jer su brojni ljudi bili zainteresirani za neobičnosti vezane uz nepropadanje njegovog tijela. Neptun se dodatno nalazi u konjunkciji s Plutonom, planetom koji simbolizira preporađanje i uskrsnuće. Yoganandina smrt očigledno je bila konačna potvrda njegove posebnost i različitosti, što mu je bilo toliko važno. Piše: Igor Ognjenović (Centar za astrološku edukaciju)

         
Ocjena: 4.5 / 5 (472 ocjena)