Povijest- Neobične žrtve da bi se sačuvala kuća a gradnja prošla bez nesreća

Povijest- Neobične žrtve da bi se sačuvala kuća a gradnja prošla bez nesreća

Nekada je gradilište na kojem se počinjala graditi kuća prolazilo, a u nekim djelovima naše žemlje i graničnih nam zemalja još uvijek prolazi provjeru odnosno– proricanje lokalnog seljaka. Tako je mjesto bilo pogodno za gradnju ako je razina u čaši crnoga vina ili u posudi pšeničnog brašna, koju je seljak postavio večer prije, jednaka, ili su pak ispod svakoga od četiri kamena uglova kuće pronađeni kukci. Isto tako, sretnim se smatra i mjesto na kom uspijevaju stabla šljive, ili ono koje je stado ovaca odabralo za svoj noćni počinak. Kako je svaka novogradnja, u nekim dijelovima svijeta čak u prošlom stoljeću, zahtjevala prinošenje žrtve, postoje brojne predaje o ljudima uzidanim u mostove i kule. Koliko je to vjerovanje i danas još živo u narodu vidi se iz podatka da su 1928. godine putnici nekog automobila u blizini Smedereva bili optuženi za skupljanje djece koja su, navodno, trebala biti uzidana u veliki most od Beograda prema Pančevu, koji su tada gradili Nijemci.
Kršćanski oblik žrtve gradnji ne podrazumijeva ljudske žrtve, barem ne više; već polijevanje kamena temeljca blagoslovljenom vodom. Takvom žrtvom gradnji narod nastoji staviti kuću i njezine stanare pod zaštitu Boga i time osigurati sreću i zdravlje. Običaj je široko rasprostranjen i u ostalih naroda, i prvotno je dijelom bio pomirbena žrtva, a dijelom je trebao gradnji priskrbiti duha zaštitnika te kući podariti magičnu čvrstoću. Žrtve su trebale djelomice odvratiti zlo i donijeti sreću a mnogi vjeruju da građevinari rado uzidaju sjenu čovjeka u prolazu i metar kako bi se građevini podarila veća čvrstoća, a čovjek mora potom umrijeti. Za sigurnost kuće rađene su nešto drugačije mjere. Tako se za zaštitu od udara groma ili tuče pri iznosilo posuđe van kuće , tronožac se postavljao naopako, a noževi postavljani u zemlju s oštricom prema gore. Preporučale su se, a kako se neka od ovih vjerovanja provode i danas još se preporučuju određene čarobne formule i molitve, kao i pucanje u olujne oblake. Zaštitu kuće osiguravaju i vijenci obješeni na kućna vrata za Jurjevo i Ivanje, kao i za krov zataknuti križići od božičnoga panja ili posvećena drva. I gradnji bunara su se pridonosile žrtve pa je .pri kopnju obično stradalo muško janje ili pak puran, dok su prvu vodu trebale piti nerotkinje – jer će ih ona blagosloviti djecom.

 
         
Ocjena: 4.6 / 5 (426 ocjena)